نشانی

در دنیایی که حتی کوچکترین چیز های بین ما می تواند تغییر ایجاد کند شادی و محبت فراتر از بدی خواهد بود.

نشانی

در دنیایی که حتی کوچکترین چیز های بین ما می تواند تغییر ایجاد کند شادی و محبت فراتر از بدی خواهد بود.

پدر بزرگ، درباره چه می نویسید؟

درباره تو پسرم، اما مهمتر از آنچه می نویسم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی، مثل این مداد شوی.

پسرک با تعجب به مداد نگاه کرد و چیز خاصی در آن ندید:"اما این هم مثل بقیه مداد هایی است که دیده ام"

پدر بزرگ گفت: "بستگی دارد چطور به آن نگاه کنی؛ در این مداد پنج خاصیت هست که اگر به دستشان بیاوری، برای تمام عمرت به آرامش می رسی!!!"

صفت اول: می توانی کارهای بزرگ کنی، اما هرگز نباید فراموش کنی که دستی وجود دارد که ، هر حرکت تو را هدایت می کند. اسم این دست خداست؛ او همیشه باید تو را در مسیر اراده اش حرکت دهد.

صفت دوم: باید گاهی از آنچه می نویسی دست بکشی و از مداد تراش استفاده کنی. این باعث می شود مداد کمی رنج بکشد، اما آخر کار نوکش تیز تر می شود (و اثری که از خود به جا می گذارد ظریف تر و باریک تر!!!) پس بدان که باید رنج هایی را تحمل کنی، چرا که این رنج باعث می شود انسان بهتری شوی.

صفت سوم: مداد همیشه اجازه می دهد برای پاک کردن یک اشتباه، از پاک کن استفاده کنیم. بدان که تصحیح یک کار خطا، کار بدی نیست؛ در واقع اینکه خودت را در مسیر درست نگه داری، مهم است.

صفت چهارم: چوب یا شکل خارجی مداد مهم نیست؛ زغالی اهمیت دارد که داخل چوب است. پس همیشه مراقب باش درونت چه خبر است.

 و سرانجام پنجمین خاصیت مداد: همیشه اثری از خود به جا می گذارد. پس بدان هر کار در زندگی ات می کنی، ردی به جا می گذارد و سعی کن نسبت به هر کار می کنی، هشیار باشی و بدانی چه می کنی!!!

بزرگداشت یکصدمین سال کشف نفت در مسجدسلیمان

در شمال استان خوزستان سرزمینی کوهپایه ای وجود دارد که در طول تاریخ اسامی متفاوتی داشته است و اکنون مسجد سلیمان نامیده می شود. باستان شناسان و مستشرقین و کارشناسان تاریخ باستان به واسطه شواهد و آثار موجود مسجد سلیمان را همان پارسوماش باستانی می نامند.شهری که اقوام پارسی در سده هفتم قبل از میلاد در مسیر مهاجرت خود از پارسوا به پارسارگاد در کوهپایه های زاگرس بنا کردند و آثار باستانی موجود نیز موید این قدمت است.قدمت تاریخی که برای مسجد سلیمان تخمین زده می شود از زمان پارسوماش در سده هفتم پیش از میلاد است و آثار باستانی موجود در منطقه نیز این قدمت را تایید می کند.

واقعیت این است که مسجد سلیمان آتشکده و یکی از کانون های گردهم آیی زرتشتیان بوده است و علت آن نیزنشت گاز ونفتی بوده است که از میان خاک و سنگ ها بالا می آمد و آتشکده های سرمسجد و بردنشانده را فروزان می کرده است وشاید این سرنخی شد برای باستان شناسان اروپای و آمریکایی تا بتوانند نخستین چاه نفت در خاور میانه را در این مکان کشف کنند.

ساعت چهار صبح بیست و ششم مه  1908 میلادی برابر با پنجم خرداد ۱۲۸۷ رینولدز (مسئول عملیات شرکت نفتی ویلیام ناکس دارسی) و همکارش  ویلسون در حالى که خارج از چادر هاى خود در هواى آزاد آرمیده بودند از صداى نامانوس چاه بیدار شدند. اندکى بعد نفت با فشار زیاد از عمق 360 متری از سطح زمین فوران کرد و آنها مشاهده کردند که نفت به ارتفاع ۵۰پا بالاتر از دکل حفارى فوران کرد. حفاران و کارگران سر از پا نمى شناختند. آنها دور دکل حلقه زدند و به رقص و پایکوبى پرداختند. نزدیک به هفت سال کار طاقت فرسا در عین ناامیدى و در آخرین روزها و ساعات به نتیجه رسیده بود.

                                           اولین چاه خاورمیانه در مسجدسلیمان

بدین ترتیب عصر نفت در ایران آغاز شد و دارسی و مظفرالدین شاه قاجار بدون آنکه هیچگاه یکدیگر را ملاقات کنند ، آغازگر صنعت نفت در ایران  و خاورمیانه شدند. ایران با صنعت نفت پوست انداخت و مناطق نفت خیز ان با شکل و رنگی فرنگی چشم ها را به خود خیره کرد.

                         اولین چاه خاورمیانه 1378

در پی آن نخستین راه آهن،نخستین نیروگاه برق،نخستین خیابان آسفالت،نخستین بیمارستان مدرن،نخستین مخابرات و ... در این شهر ساخته شد هرچند این شهر با دوران آبادی پیش از انقلاب بسیار فاصله گرفته و رو به ویرانی نهاده است با وجود اینکه فوران خون سیاه نفتش دیگر شهر های ایران و حتی جهان از جمله لندن را آباد کرد و دلیل روشن این گفته این است که روبروی در ساختمان شرکت نفت بریتیش پترولیوم انگلیس شیر فلکه یکی از چاه های مسجد سلیمان گذاشته شده بود و روی آن اینطور نوشته شده بود که : هر انگلیسی که از روبروی این شیر فلکه رد می شود باید به پاس خدماتی که این چاه به اقتصاد انگلیس کرد کلاه خود را به احترام بردارد . و این شهر همانند داستان ققنوس است که در آتش خود ساخته ی خود سوخت و خاکستر شد تا دیگری زاده شود وزندگی کند.

هر چند هم اکنون با تلاش شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تحولات خوبی در مسجدسلیمان صورت گرفته است.

 


                            100 سالگی

یکصدمین سال استخراج نفت در کشور، امروز با حضور وزیر نفت و جمعی از مقامات استانی خوزستان در نخستین نقطه استخراج نفت کشور در شهرستان مسجد سلیمان گرامی داشته شد.

 من هم در این آیین بزرگداشت شرکت کردم ضمنا فقط مختص پرسنل شرکت نفت بود و مردم عادی تعداد انگشت شماری بودند. آیین بزرگداشت با شکوهی بود و هرچند فقط شکوهش در چهار دیواری محل برگزاری بود و بیرون از محل چه بسا خیلی یا از اینکه در حال نزدیک شدن به 100 سالگی کشف نفت هستیم بی خبر بودند. چرا؟

یک انتقاد به صدا وسیما هست اونم اینکه اگر مسجدسلیمان یا حتی خوزستان جزئی از شمال کشور یا شمال غرب کشور بود الان از هفته ها قبل در تدارک تبلیغ برای این روز بزرگ بودند و تمامی جهان خبر دار می شدند اما همونطور که در تلویزیون دیدیم فقط به گفتن یه خبر خشک و خالی بسنده کردند.