نشانی

در دنیایی که حتی کوچکترین چیز های بین ما می تواند تغییر ایجاد کند شادی و محبت فراتر از بدی خواهد بود.

نشانی

در دنیایی که حتی کوچکترین چیز های بین ما می تواند تغییر ایجاد کند شادی و محبت فراتر از بدی خواهد بود.

کارآموزی

سلام بالاخره فرصتی پیش اومد تا بتونم به روز بشم. دو هفته ای که گذشت هفته های بسیار پر کاری برای من بود. در این روزها تجربیات بسیار جالبی کسب کردم. جاب های مختلف و بازدید های علمی مختلف رفتم که پر بودن از تجربیات و مطالب جالب.

در اولین روزها از پتروشیمی بندر امام بازدید کردیم که اولین بارم بود که پتروشیمی به این بزرگی رو از نزدیک دیدم هر چند قبلا پتروشیمی هایی رو دیده بودم اما به بزرگی و زیبایی این نبودن پتروشیمی های دیگه ای هم بود که فرصت نشد بریم.

بعد از اون چند تا جاب روی چاه های نفتی و گازی رفتیم که مشکلات این چاه ها بیشتر کاهش فشار و در نتیجه کاهش ریت آنها بود. که اولین کار برای افزایش فشار اسید کاری و تزریق نیتروژنی بود.

یکی از چاها یی که مشکل کاهش فشار پیدا کرده بود یک چاه گازی بود اما تفاوت این چاه با چاهای گازی دیگه این بود که بسیار خطرناک بود و از بدو ورود به حریم این چاه و نزدیک شدن به ول هد اگه عادت نداشته باشی دچار گاز گرفتگی می شدی چون گاز این چاه حاوی 23% تا 25 %  ، H2S بود که حتی تنفس گازی با H2S ،1%  هم باعث مرگ می شد. اما من چون عادت داشتم فقط یه نموره سرم گیچ شد ولی یکی از دوستان دچار حالت تهوع و پس از اون .... شد. گازی که از این چاه تولید می شه خوراک اصلی پتروشیمی رازی ماهشهر هستش و این یکی از چند چاه این منطقه (مسجدسلیمان) هست که بیشترین درصد H2S داره و تنها این منطقه در ایران چنین چاه هایی داره. خوب بالاخره مشکل اون هم حل شد و ما به سلامتی به خونه برگشتیم.

اگه می بینید تونستم و وقت شد این پست رو بنویسم این بود که از امروز تا روز دوشنبه مرخصی دارم.


پی نوشت:

 

اسید کاری: اسید کاری اصولا برای تمیز سازی و ایجاد تخلخل در سنگ مخزن انجام می شه. و معمولا از اسید کلریدریک 15% تا 30% استفاده می شه.

تزریق نیتروژن : اگر پس از اسید کاری ، چاه فشار موردنیاز رو نداشت به چاه نیتروژن تزریق می کنند. همچنین برای احیا ء و زنده سازی چاه انجام می شه.